سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
تکنولوژی یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۰:۴۸:۳۳.

.
شناور FPSO چیست؟
ایران دریلینگ: امروزه شناورهای FPSO به بخش لاینفکی از صنعت فراساحل تبدیل شده‌اند و توسعه بسیاری از میادین نفت و گاز دریایی، بدون بهره گیری از این شناورهای پیشرفته مقرون به صرفه نمی‌باشد. در حقیقت عنوان FPSO مخفف حروف اول عبارت Floating Production Storage and Offloading می‌باشد که جهت سهولت در بیان، تنها از عنوان FPSO استفاده می‌شود. این شناور چهار منظوره، همانطور که از نام آن پیداست، نوعی کشتی مخصوص است که به منظور فرآوری ترکیبات هیدروکربنی، ذخیره سازی و نیز انتقال آن به تانکرهای نفت‌کش به کار می‌رود. این کشتی طوری طراحی شده که قادر است هیدروکربن تولید شده  را از تجیهزات زیر آب و سکوهایی که در نزدیکی آنها کناره می‌گیرد دریافت، پالایش و ذخیره سازد.

شناورهای FPSO به دلیل سهولت در انجام فرآیند سه گانه فوق، در صنایع فراساحلی ارجحیت دارند زیرا با استفاده از آنها دیگر نیازی به ساخت تاسیسات زیر بنایی نظیر سکو، جکت و خطوط لوله برای بهره‌برداری از میادینی که ذخیره چندانی ندارند، نخواهد بود و همین عامل سبب می‌شود تا بهره‌برداری از میادین کوچک که در فواصل بسیار دوری از خشکی قرار گرفته‌اند برای شرکت‌های نفتی مقرون به صرفه باشد. البته ابعاد این شناور به حدی بزرگ است که تمام تجهیزات فرآوری، تولید، ذخیره سازی و انتقال نفت را به راحتی در خود جای می‌دهد و هم در سطح عرشه و هم در زیر بدنه این شناورها، انواع گوناگونی از تاسیسات جا سازی شده‌اند. برای اینکه بتوانید در ذهن خود بزرگی یک شناور FPSO را تصور نمائید فقط کافی است بدانید که سه بوئینگ 747 غول پیکر، به راحتی بر روی عرشه این شناور قرار می‌گیرند.

نکته دیگر اینکه، این شناورها برای تثبیت موقعیت خود بر روی امواج دریا از یک سیستم پیشرفته لنگر اندازی استفاده می‌نمایند که این عملیات نیز طی چند مرحله و به کمک چندین سیستم لنگر انداز انجام می‌پذیرد. لنگرها در وسط  کشتی تعبیه شده‌اند تا شناور بتواند به راحتی حول محور آنها بچرخد و با تغییر جریان‌های زیر آبی یا در شرایط طوفانی، به راحتی موقعیت خود را در دریا تثبیت نماید. یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص شناورهای FPSO این است که این کشتی‌ها می‌توانند در یک زمان به چندین چاه نفت در عمق آب متصل شوند و از طریق لوله‌های سیار، هیدروکربن (نفت و گاز) را جمع آوری کرده و به مخازن موجود در سطح کشتی منتقل نمایند. جالب است بدانید که تاسیسات پالایشی روی عرشه دقیقا مشابه با تاسیسات پالایشگاه‌های ساحلی است. این تاسیسات شامل بر تجهیزات جداسازی و تزریق آب، تصفیه و فشرده سازی گاز، و سایر تکنولوژی‌های مرتبط می‌باشد. نکته پایانی اینکه شرکت‌های پتروبراس، توتال، چورون، شل، اگزون موبیل و بی.پی فعال‌ترین شركت‌های نفتی جهان در زمینه استفاده از شناورهای FPSO محسوب می‌شوند.
منبع:
دانشنامه اینترنتی Wikipedia


  کد خبر : 40
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
  .

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :

نظرات :

سعید ذاتی
سه شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۵:۲۱:۲۳
سیستم لنگر) FSU , FPSO )مشخصات سیستم نگهدارنده هدف از سیستم لنگر نگه داشتن کل سازه در موقعیت تعیین شده با یک تلرانس معین ، جهت جلوگیری از آسیب ندیدن به رایزرهای قابل انعطاف ورودی میباشد سیستمهای لنگر در اکثر این تاسیسات متشکل از 8 زنجیر با قطر بیش از 100 میلی متر میباشد .معیارهای زیر در مراحل طراحی سازههای شناور فرآورش نفتخام مدنظر قرار میگیرد: طراحی جهت 25 سال عمر مفید -اطلاعات شرایط محیطی محل نصب سازه جهت 100 سال شرایط آب و هوایی شامل ارتفاع موج محل نصب و جزر و مد - فشار ماکزیمم و مینیمم اتمسفر - دانسیته آب دریا در محل نصب سازه - سعید ذاتی معاون تعمیرات پایانه شناور صادراتی FSU SOORENA. .
سعید ذاتی رستمی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۹:۲۹:۳۷
شناور FSU: FLOATING STORAGE UNIT واحد دریافت،ذخیره سازی و صادرات نفتخام شناورهای فوق سه وظیفه در یافت و ذخیره سازی و صادرات نفتخام را بعهده دارند . سایز های مختلفی از این نوع شناورها در DRY DOCK شرکتهای کشتی سازی دنیا ساخته میشود . هم اکنون کشور کره یکی از پیشتازان ساخت همچون تاسیساتی میباشد . این کشور "کارخانه کشتی سازی دنیا" است . به موازات ساخت همچون تاسیساتی ، دیگر صنایع کشور سازنده رشد قابل توجهی را تجربه خواهند نمود . ساخت تجهیزاتی همچون دیزل ژنراتورها و پمپهای مختلف آب و انواع ولو ها و تجهیزات هیدرولیک و ... بومی خواهند شد . جهت پیشگام شدن در ساخت اینگونه تاسیسات میتوان از یارد های کشتی سازی که در شمال و جنوب کشور وجود دارد با ساخت سایزهای کوچک شروع کرد . تجربه نشان میدهد ساخت تجهیزاتی همانند پمپها و بویلر و ولوها و برد های الکترونیکی در کشورمان رشد قابل ملاحظه ای داشته است و میتوان جهت استفاده از تولیدات شرکتهای داخلی در ساختار اینگونه تاسیسات امیدوار بود . سعید ذاتی معاون تعمیرات پایانه های شناور صادراتی سورنا و خلیج فارس
سعید ذاتی رستمی
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۵۷:۳۵
شایان ذکر است در صورتیکه نفت تولید شده میادین نفتی ، بدلیل سنگینی (درجه مرغوبیت پایین نفت) قابل انتقال به خشکی نباشد و یا در آبهای عمیق همچون دریای خزر که امکان نصب سکوی نفتی نباشد نیز میتوان از این نوع تاسیسات شناور جهت پالایش و فرآوری و ذخیره سازی و صادرات نفتخام بصورت کشتی به کشتی استفاده کرد .به لوله های ورودی نفت به این نوع تاسیسات FLEXIBLE RISER میگویند که میبایست همزمان با چرخش این نوع از تاسیسات نفت را به پایانه انتقال دهد.به سیستم نگهدارنده این نوع تاسیسات TURRET میگویند . که شامل دوقسمت زیر میباشد : PILES CHAINS LEG هر گاه بحث از MOORING SYSTEM شود منظور همان PILES , CHAINS میباشند .جهت فهم این نوع تاسیسات غول پیکر، کافیست بزرگی یک سکوی نفتی فراساحل را که روزانه وظیفه پالایش و فرآوری 100000 بشکه نفت را انجام میدهد را با چندین هزار تن وزن در نظر بگیرید،حال تصور کنید که 4 عدد از این نوع سکوها روی عرشه این نوع شناورها قابل نصب میباشد و فضای زیرین این سکوها ، فضای ذخیره بیش از دو میلیون بشکه نفت باشد .. این نوع تاسیسات از موتورخانه ای عظیم جهت صادرات نفت خام بهره میبرند . موتورخانه خود به اندازه یک نیروگاه بخار میباشد که در این فضا دستگاه هایی همچون بویلر و پمپهای صادرات که هر کدام قادرند بیش از 30000 بشکه نفت را در ساعت به شاتل تانکر (کشتی گیرنده نفت) صادر نمایند از دیگر تجهیزات موجود در موتور خانه میتوان به دیزل ژنراتورها و دستگاه های آبسازی جهت تامین آب مصرفی پایانه و آب دیگهای بخهار و انواع فنها و دستگاه های تهویه و کمپرسورهای هوای ابزاردقیق و ... اشاره نمود. سعید ذاتی معاون تعمیرات پایانه شناور صادراتی FSU SOORENA.